vineri, 22 iunie 2012

Răzvan Stoica – excelenţă sau supradotare?

L-am cunoscut pe Răzvan Stoica în jurul datei de 15 mai 2012 şi m-a fascinat prin disponibilitatea, amabilitatea, bunul simţ, fineţea, sociabilitatea, curiozitatea, ambiţia, voinţa de care dispune.
Am îndrăzneala de a vă împărtăşi impresiile pe care mi le-am format despre acest copil.
Născut într-o zi de toamnă a anului 2002, Răzvan Stoica,  aparent este un copil ca toţi ceilalţi. Dar, evoluţia sa în timp a fost uimitoare. În jurul vârstei de 9 luni, copilul începe să rostească corect şi inteligibil cuvintele uzuale. După vârsta de 1 an, Răzvan se exprimă în propoziţii scurte. Capacitatea de înţelegere a copilului se lărgeşte şi  mereu întreba: „de ce?” , „ce este asta? ”.
Precocitatea lui nu se opreşte. La fiecare plimbare, Răzvan întreabă ce înseamnă literele de la fiecare maşină, are curiozităţi pe care în mod normal un copil le-ar avea după vârsta de 3 ani. Memoria se dovedeşte a fi foarte bună, reţinând cu uşurinţă tot ce i se spunea.
La 2 ani şi 1 lună, Răzvan citeşte cuvintele de pe panourile existente în oraş, îmi mărturisesc părinţii. Tot de la ei aflu faptul că în această perioadă nu au depus „nici cel mai mic efort” pentru ca Răzvan să înveţe să citească sau să scrie. Totul vine de la sine, natural prin explicaţii şi vorbind cu el.
În această perioadă vorbirea copilului se caracterizează printr-o expresivitate accentuată, prin bogăţie, varietate, originalitate.
Răzvan îşi dezvoltă într-un timp foarte scurt limbajul şi totodată, prin folosirea cuvintelor, copilul face trecerea de la gândirea concretă la gândirea simbolică. Învaţă să numere, să citească, să joace  jocuri mult avansate perioadei lui de dezvoltare.
La 5 ani este dat la grădiniţă, unde se adaptează repede, este foarte liniştit, cuminte, ascultător, îi ajută pe ceilalţi copii la diverse activităţi colective, şi, încet, încet, se impune ca fiind lider atât printre colegi cât şi ca nivel intelect.
La 7 ani merge la şcoală unde se remarcă încă de la început prin modul în care se exprimă, modul avansat în care gândeşte, dorinţa de afirmare.
Acum Răzvan are 9 ani şi jumătate şi este in clasa a III a.  Pot să spun că m-a captivat modul în care se exprimă, dorinţa de a excela în absolut orice, personalitatea lui.
Răzvi, cum îi spun părinţii, este acelaşi copil liniştit, cuminte, agreabil, sociabil, conştiincios, dar care se evidenţiază prin ambiţie puternică pentru reuşită, voinţă şi dorinţa de a fi cel mai bun, dorind să atingă perfecţiunea.
Răzvan este cald, zâmbitor, pus pe râs, agreabil, încrezător, perseverent, calm, destins, relaxat, este atent faţă de anumite aspecte importante, gata de cooperare, sociabil. Are o adaptare şcolară superioară, este interesat de şcoală.
Colegii îl consideră ca fiind bun camarad de joacă, plăcându-i acţiunile colective, acceptând normele comune (în grupuri), integrându-se repede în diverse grupuri .
Am avut dorinţa să aflu care ar fi nivelul de inteligenţă şi sub o formă sau alta am rămas uimită: IQ-ul este de 141 (Matricile Progresive Raven), ceea ce înseamnă inteligenţă ridicată, excepţională.
Ce m-a surprins la el este faptul că, deşi are un nivel intelectual foarte avansat, deşi are o memorie excelentă, o atenţie foarte bună, Răzvan este exigent cu sine, se concentrează cu intensitate asupra îndeplinirii intereselor proprii, iar până nu reuşeşte să-şi ducă sarcinile la bun sfârşit nu renunţă. Este elevul care nu renunţă la sarcini oricât de dificile ar fi, îi place concurenţa, este încântat când se lucrează cu el la nivel avansat.
El este Răzvan Stoica!