duminică, 18 august 2013

Achiziţii psihomotorii între 1-3 ani





Principalele achiziţii psihomotorii până la vârsta de 3 ani adaptate după Gesell:

Vârsta
(luni)
Motricitate (M)
Adaptare senzorială
(A.S)
Limbajul (L)
Reacţii Sociale
(R.S)
1
Capul moale
Ascultă sunete
Vede un obiect în linie mediană
Mici zgomote guturale.
Figură inexpresivă.
2
Ridică uşor capul care recade repede
Priveşte mâna examinatorului, urmăreşte un obiect de la linia mediană
Surâde când I se vorbeşte, emite vocale izolate
Mimică la figura umană, observă examinatorul.
3
Ţine capul
Urmăreşte un obiect până la 180 grd.,priveşte un obiect mai mult de un minut.
Gângureşte, râde.
Gângureşte când se vorbeşte
4
Stă o fracţiune de secundă susţinut
Vede imediat un obiect, ridică mâinile după obiecte, încearcă să localizeze un sunet
Gângureşte, vocalize
Surâs spontan, recunoaşte biberonul, se ascunde după o cârpă
5
Ţine capul drept stabil, zgârie diferite obiecte; prehensiune precară.
Urmăreşte cu ochii obiecte dispărute; ţine un cub, priveşte al doilea.
Strigă în puseuri
Surâde la imaginea din oglindă.
6
În dcubit dorsal ridică picioarele în sus, se întoarce de pe o parte pe altă; prehensiune palmară.
Prinde cu amândouă mâinile, încearcă să reapuce un obiect căzut; duce obiectele la gură.
Întoarce capul la sunet; gângureşte spontan
Diferenţiază pe străini; surâde şi vocalizează la vederea propriei imagini din oglindă.
7
Stă în şezut susţinut, cade în mâini; prehensiune radio-palmară.
Recunoaşte jucării.
Spune “m…m…“
Vocalizări silabice.
Apucă bine alimente solide; culcat duce piciorul la gură, mângâie imaginea din oglindă.
8
Stă în şezut, se ţine în picioare când e susţinut de mâini;
Ia două cuburi în cele două mâini; ţine un cub, priveşte alt obiect.
Silabe izolate; Ma,Ta, Ba, Ta.
Suge jucării, încearcă cu insitenţă să apuce jucării.
9
Prehensiune medio-digitală
Loveşte un cub de altul, apucă al treilea cub.
Papa, mama, tata, imită sunete, înţelege. Răspunde la nume.
Îşi ţine biberonul, mănâncă singur un biscuit.
10
Stă în picioare,se ridică susţinut; prehensiune cu opozabilitate
Descoperă un obiect ascuns sub privirea sa,aşează un cub pe o suprafaţă.
Pricepe “nu“,mama, tata.
Pricepe bravo! Pa!
11
În picioare, lângă bară, ridică picioarele şi le repune
Aşează jucării pe o suprafaţă.
Papa, mama, imită  sunete, răspunde la nume
Se joacă şi cercetează diferite obiecte.
12
Merge susţinut numai de o mână.
Încearcă să construiască un turn din cuburi.
Spune două cuvinte, pricepe să dea obiecte la cerere.
Pricepe să facă gesturi de ajtor la îmbrăcare.
15
Merge; urcă scările ajutându-se de mâini
Turn din două cuburi; încearcă să întoarcă paginile unei cărţi; introduce corect cuburile mici în cele mari
4-5 cuvinte, limbaj sub formă de jargon.
Controlul parţial al sfincterelor; arată când doreşte un obiect
18
Merge singur şi repede; urcă scările ţinut de o mână; se aşează singur pe un scăunel.
Turn de 3-4 cuburi; mâzgăleşte spontan pe hârtie.
10 cuvinte şi nume proprii; denumeşte imagini din cărţi cu poze.
Încearcă să mănânce singur cu linguriţa; controlul sfincterelor pe parcursul zilei.
21
Urcă şi coboară pe o scară susţinut de o mână; dă cu piciorul în minge.
Turn din 5-6 cuburi
20 de cuvinte; combină spontan 3-4 cuvinte; repetă cuvinte, ascultă ordine.
Bea singur din ceaşcă; arată celor din jur ce îl interesează; cere când vrea să mănânce şi să bea.
24
Aleargă fără să cadă
Imită cu creionul pe hârtie linii verticale şi orizontale
Fraze din 3-4 cuvinte; utilizează eu, tu, al meu, ;verbalizează ce face.
Mănâncă corect cu linguriţa; controlul sfincterelor pe parcursul nopţii; se îmbracă singur cu o jachetă; se joacă în grup fără cooperare
30
Sare cu ambele picioare ; încercă să se ţină într-un picior.
Ţine corect creionul.
Face un turn din 8 cuburi; imită cu creionul linii vreticale şi orizontale.
Îşi apune numele complet; utilizează pluralul, ştie să spună funcţiile unor obiecte
Utilizează“eu“ pentru a se denumi,
36
Sare pe ambele picioare, încearcă să se ţină intr-un picior, ţine corect creionul, merge pe bicicletă, urcă şi coboară o scară alternând picioarele
Realizază un turn şi pod din cuburi
Desenează şi explică ce a desenat, copiază cercul,.
Descrie ce fac animalele sau oamenii din imagini, răspunde la întrebări.
Utilizează prepoziţii, apare “de ce“-ul.
Se joacă în grup cooperând
Știe sa-şi spună sexul , se îmbracă şi mănâncă singur.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu